Vecka 21!

Här är vi nu! Rapport av vecka 21.

Du är på dag 148 av 280. (52,9%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar (v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009
Du har 132 dagar kvar till beräknad förlossning.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 420 g.

Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött- om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik.

Det jag saknar mest just nu av saker jag kunde göra innan jag var gravid är nog att äta ädelost och dricka vin.
Det jag längtar mest efter är när man får pyssla iordning hela hemmet och göra sig redo för bb (förutom när sorken kommer).
Har inte så mycket krämpor just nu. Känns som en liten fisk som spratlar i magen och jag längtar massa efter riktiga sparkar. Hoppas massa på att kräkperioden är över nu, som jag tidigare nämt, för när jag inte kräks är energin och humöret mycket bättre.


Kommentarer
Postat av: Carro

Åhhh, va roligt!!!! E ju helt sjuk va stor han/hon/den/det är=D Tänk när vi satt i soffan hos er å försökte komma fram till hur mkt 2,5cm va egentligen asg Jag fattar ingenting. Vad hände? Vart tog tiden vägen? Det har gått mer än halva tiden ju!! Å vi har inte ens börjat inredningen av garderoben till mig=P Vi kommer aldrig hinna, haha.

Ni e söta! Pussipuss på dig Moset

2009-02-12 @ 21:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0