Vecka 22!

Rapport av vecka 22.

Du är på dag 155 av 280. (55,4%).
Du är i vecka 23.
Du har gått 22 fulla veckor och 0 fulla dagar (v22+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009
Du har 125 dagar kvar till beräknad förlossning.

Barnet: Från och med den 22:a veckan kallas det lilla livet "barn" istället för "foster". Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Barnet dricker och kissar som en del av fostervattnets rening.

I vecka 22 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 510g. Skelettet syns på röntgen.

Navelsträngen fäster fortfarande långt ner på buken. Fett inlagras under huden.  Hudens talgkörtlar fortsätter att producera fett som tillsammans med avstötta celler och hår blir vernix caseosa (fosterfett) som täcker huden. Fosterfett är viktigt för hudens fortsatta utveckling, annars skulle fostervattnet påverka huden.

Det bästa just nu är att jag börjar känna rörelser mer. Det jobbigaste är nog att jag har ganska ont i magen hela tiden och tyvärr blir det lite värre när sorken sparkar. Har ganska bra ork och kräks inte så mycket, det känns skönt. Börjar känna att jag blir mer o mer rörelsehindrad, får sämre balans och svårt att sitta och ligga som jag vill men som sagt är det inget stort problem än.


Kommentarer
Postat av: Carro

Coolt!! It's a baby=P

2009-02-19 @ 22:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0