MVC

Som sagt var vi på mödravården förra fredagen och träffade Lotta som är våran barnmorska. Skulle mätas mage och lyssna på hjärtljud. Jag var inte så imponerad som Niklas, men så skulle jag villja ha lite mer apparater också så det kan bero på det.

Hjärtfrekvensen låg iaf på 137, så ska man lyssna på skrock så är det då en kille... De säger att tjejsorkarna har hjärtljud över 140 och killarna under... Men det finns många saker som sägs som jag inte riktigt vet om man ska lyssna på gällande hur man vet vilket kön det är. Vi får väl se när den lille kommer ut.

Livmodern var 21 cm lång och låg lite under medel, men fortfarande inom ramarna för vad som är godkänt. Hade bra bltr och bra Hb... så inga kontigheter där och ingen rädsla för att gravdiabetesen kryper på mig.

Nästa gång vi är där för vi se hur vi utvecklas enl. kurvorna man ska följa, lite intressant tycker jag. Nu ska vi gå var tredje vecka på kontroll, så det är inte så länge kvar. Ska fråga om jag kanske ska börja med högtbälte också för jag börjar känna av foglossning lite mer nu. Och så ska jag inte glömma att fråga om vi får göra ett ultraljud till, då jag räknas som riskgraviditet pga min vikt. Läste att man ska göra ett extra om man är större för att se att allt stämmer och för att se att barnet inte är för stort. Får se vad Lotta säger om det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0