Vecka 24!

Rapport av vecka 24!


Du är på dag 169 av 280. (60,4%).
Du är i vecka 25.
Du har gått 24 fulla veckor och 0 fulla dagar (v24+0).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Ons 24 jun 2009
Du har 111 dagar kvar till beräknad förlossning.



Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och i vecka 24 är medelkroppslängden 32 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 700 gr, barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Huvudets omkrets är 22,5 cm. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Foster som utsätts för ljudstress reagerar genom att hjärtat slår fortare - men de vänjer sig. Om ett foster utsätts för upprepad ljudstress reagerar det allt mindre på ljudet. Det kallas tillvänjning, habituering, vilket är en form av inlärning.

Nu börjar hela graviditeten kännas bättre. Jag växer, har inte så ont och i morgon ska vi åka till MVC och lyssna på sorkens hjärtljud. Får konstiga kramper när jag går längre än 30 meter, lite irriterande men som tur är går de över efter en stund. Ska fråga barnmorskan imon vad de beror på och så ska jag kolla vad min U-odling sa om de har fått svar på den. Nyfiken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0